Kesetiaan

Ehem ehem. Gua cek-cek balik blog gua boleh tahan berhabuk dengan bersawang gak eh akibat diabaikan oleh gua. Nak lagi berair mata ni gua tengok rupe-rupenye takde satu pun entry panjang gua buat selepas balik dari Plymouth yer. Semuanye entry sekadar melepaskan batuk, selsema dan kancing gigi di tangga jer. Sebagai seorang blogger prolifik berimaginasi liar, takkan gua saje-saje je buat peminat-peminat (kalau minat ler) mahupun pengikut-pengikut (kalau ikut ler) mahupun pembaca (haa ni confirm korang baca punye kan) Checkpoint Azar ternanti-nanti lantas dahagakan entry-entry baru berkualiti tinggi kan. Tapi honestly sejak balik Malaysia ni gua perasan yang entry-entry blog gua sudah semakin tidak berkualiti tinggi laa. Selain disebabkan gua yang gayat dan memang tak berapa ngam dengan tempat tinggi, ini juga disebabkan oleh ketandusan masa yang kosong yang gua betul-betul tak buat apa-apa, sambungan internet yang agak perlahan (dibaca macam cilaker haram jika anda 18 tahun keatas), serta kesibukan urusan-urusan rasmi seperti kelas dan tugasan-tugasan yang gua tak berapa minat nak bagi tumpuan sangat sebenarnye tapi terpaksa. Hikhikhik.

Aaaaaarrrgghhhhhh... Gua rindukan kehidupan akademik kat Marjon dulu. Rindu Plymouth. Haaa ni rindu Plymouth pun Plymouth jugak. Tapi kesetiaan gua tetap pada negara gua MALAYSIA tercinta ini. Lebih-lebih lagi lepas Malaysia semakin terer tak hengat main bola. Gua terus semangat nak menyokong sambil selamber buat tak reti pakai jersi England away kaler merah. Efek Malaysia terer bola menyebabkan makin ramai baru nak reti pakai jersi Malaysia sebagai tanda sokongan. Mula nak rasa bangga dengan negara sendiri. Bagus itu memang pencapaian yang sangat cemerlang. Stadium jugak makin dipenuhi bila ada match antara Malaysia dengan mana-mana team.


Nak lagi best bila da muncul group yg memang berdiri teguh dibelakang team negara yg menamakan diri diorg sebagai 'Ultras Malaya'. Dengan sokongan padu tidak berbelah bahagi tak kira menang atau kalah, diorg tetap sokong team Malaysia sepenuh hati. Dengan membawa mood dan bentuk sokongan baru yang lagi stylo, gua memang sokong penuh la benda ni. Bab-bab negara gua takda kompromi bhai. Soal negara gua memang serius tak reti nak main-main punye.


Duduk kat negara orang mengajar gua budaya 'Proud with your local team'. Setia dengan team tempatan. Dan gua sebagai anak jati Temerloh Pahang secara automatiknya aku kena laa sokong team Pahang dengan sepenuh jiwa raga. Walaupun Pahang selalu kalah, mahupun isu Sultan Bola yang tak reti-reti nak insaf, ataupun flood light Stadium Darul Makmur yang malap, ataupun Arsenal kalah dengan team kurang popular bernama Birmingham sekalipun, gua tetap berdiri teguh dibelakang Pahang. Semangat Ultras gua semat kemas-kemas dalam diri. Memang takkan gentar takkan goyang pendirian gua sebagai Ultras Pahang ataupun 'Elephant Army Ultras'. Gua tetap akan bangga menyarungkan jersi Pahang sambil mengangkat tinggi flare yg dibakar ditangan kanan dan mengibas-ngibas scarf/mafla Pahang ditangan kiri tanpa sedikit pun rasa curiga mahupun syak wasangka walaupun sehingga Pahang dibelasah 13-0 sekalipun.


Kusangka panas sampai kepetang, rupa-rupanya hujan ditengah hari. Seperti kata pepatah, sedangkan lidah lagi tergigit, gua juga menghadapi konflik yg menggugat jiwa raga gua. Kesetiaan gua yang tidak berbelah bahagi telah digoncangkan begitu saja. Gua jadi keliru dan gelisah. Gua syak masalah konflik diri ini selaras dengan kekeliruan identiti mahupun konflik keutamaan yang kerapkali melanda seseorang homosapien bergelar manusia.

Masalah datang bila Pahang bertemu Sabah untuk Malaysia Super League nanti. Gua tarik nafas dalam-dalam dan pusatkan tumpuan dipuncak minda. Baiklah, gua confirm ini memang masalah dan konflik kesetiaan.

PAHANG vs. SABAH (1/3/2011, Stadium Darul Makmur)











-------------------------------------------------------------------------------------------------


kenalkan SABAHAWKS a.k.a. ULTRAS SUMANDAK


Peeerrrrgghhhhh... cam gini dia punya Ultras memang conflict of interest tak hengat bhai.. ini kalau bakar flare pun flare taknak menyala ni.. memang goyang kesetiaan gua camni -_-"



p/s: gua update match ni kat twitter gua nanti. Kepada skuad Tok Gajah, main elok2 dan cuba ulangi kemenangan keatas Sabah time piala FA aritu. Kepada Elephant Army Ultras, all the best, teruskan berjuaang dan tetapkan pegangan. Kepada Ultras Sumandak, jangan main-main yuuuuuu... buli bah kalou kou... ahaks..

Comments

Florinta Edward said…
cesh! apalar azar. kalo ko mengajar kat sabah, agaknya hari2 komitmen and ke'setia'an ko kat anak2 murid ko ter'jejas..haha
Unknown said…
sudalaa tuu azar..hahaha~
Izzy said…
Sengal dak azar ni takde keje...tapi kalau kau cani kan, ok gak. Da tau kelemahan kau katne. Hahahahahhaha
Anonymous said…
Jap..apa maksud 'isu Sultan bola yang tak reti-reti nak insaf'?
azarsyafiq said…
flo: wahahaha..buli bha kalo pegi pendalaman sana..nnt ak blaja laa ilmu2 kesetiaan yg advance sket..haha

al: haa memang da suda pun..suda seri lawan aritu..huhu

izzy: haisehh..ni da main tau2 kelemahan ni yg tak bape sedap ni..haha

anon: ade sorang sultan ni menerajui satu persatuan bola peringkat negara ni tak reti2 nak kasi jawatan kat orang lain walopun takde improvement ape pon dibawah pemerintahan dia.. (ampun Tuanku patik sembah derhaka sekejap)..huhu..